ТеренСтеп |
TerenStep |
|||||
|
|
|||||
|
||||||
Зозуля літала – літа рахувала |
|
|||||
Народний
календар склався на основі вікових спостережень за різними явищами природи і пристосований
у першу чергу до польових робіт. Град, дощі, ранні заморозки могли змарнувати
всю працю селянина. Селяни тому й хотіли знати час настання певної пори року,
щоб удатно розпочати роботу. Основа
народного календаря виробилась в дохристиянські часи, а з прийняттям у 988
році християнства він збагатився релігійними святами, які церква пристосувала
до традиційних свят і обрядів, ввела нові. Тепер неможливо відокремити
церковний календар від хліборобського, настільки міцний між ними зв'язок. Та
немає потреби й робити цього, бо релігія — це частина культури народу, його
історії. Початок
і закінчення циклу сільськогосподарських робіт селяни пристосовували до
певних явищ природи, чергування яких помічали протягом віків. Від Семена до
Івана Богослова (з 1 по 24 вересня ст. ст.) сіяли озимину: «Хто не посіяв до
Богослова, той не вартий доброго слова». Покрова (1 жовтня ст. ст.) припадає
на завершення польових робіт і початок молотьби та домашніх робіт. Стрітення
( 2 лютого ст. ст.) — зустріч зими з весною, початок весняних робіт у полі.
Теплий Олекса (17 березня ст. ст.) — початок сівби ярини. Івана Купала —
підготовка до жнив, а з Бориса і Гліба (24 липня ст. ст.) жнива починалися і
т. д. Із календарем пов'язані й народні прикмети — складова частина народної метеорології, медицини,
астрономії, агрономії. В
них відбилась любов народу до рідної землі, до природи. У
давні часи рік розпочинався в березні, у пору весняного рівнодення, коли,
за українською міфологією, створено
світ і людину. У 1492 році було
запроваджено церковний календар на основі візантійської ери «від сотворіння
світу». Згідно нього рік починався з 1
вересня. Указом від 15 грудня
1699 року Петро І запровадив римський календар і тим самим встановив
новий початок року: за
31 грудня 7208 року
«від сотворіння світу» настало 1
січня 1700 року нашої
ери. В церковних відправах цей
календар діє до цього часу: для його позначення використовують
словосполучення «старий стиль». У повсякденному житті ми користуємось дещо
виправленим календарем, за так званим «новим стилем». Щоб перейти від старого
стилю до нового, слід до дати добавити в XX ст. 13 днів, а в XXI ст. — 14.
Оскільки числення днів за старим стилем ніде вже не використовується, то
надалі всі дати в цій книзі вказуватимуться за новим стилем. Дні
народного календаря поділяються на буденні й святкові. Розрізняли великі
свята, коли зовсім не працюють, і малі, коли дозволялось робити лише біля
хати. Тут слід мати на увазі, що і свято
починається не зі
сходом сонця вранці, а
напередодні ввечері, лиш зайде сонце. Багато обрядів, пов'язаних з
народним календарем, забулися. Отож
необхідно відновити втрачене, старанно збирати й берегти для
нащадків те, що ще не зникло, s побутує в народі. |
|
|||||
|
|
|||||