ТеренСтеп |
TerenStep |
|||||
|
|
|||||
|
||||||
Сім братів віком рівні, а іменами різні |
|
|||||
Неважко
здогадатись, що в загадці, яка стала заголовком цієї статті, мова йде про дні
тижня. Вчені вважають, що їх слов'янські назви відповідають порядковим
номерам днів, що настають після неділі: понеділок — по неділі перший день,
вівторок — другий, середа — середній день тижня, якщо вважати неділю його
початком, четвер — четвертий, і так
далі. Крім буденних
і святкових днів, ще поділяли на звичайні й пісні, щасливі — нещасливі, на чоловічі
(понеділок, вівторок, четвер) та
жіночі (середа, п'ятниця, субота, неділя). ПОНЕДІЛОК. Здавна його
вважають важким і нещасливим
днем: «Як почнеш
цього дня діло велике - довго з ним не вправишся». Тому й остерігались
починати в понеділок копання, мазку, косовицю, не садили квочку на гніздо, не
різали свиней. Можна, правда, сіяти огірки й гарбузи, а на Полтавщини
понеділок вважали найкращим днем для засівання ниви. У
понеділок колись заміжні жінки «понеділкували» — постились і молились Богу,
вели розмови з товаришками. «Понеділкували» не всі, а лише ті, кому давав
згоду чоловік ще при одруженні, бо в цей день вони звільнялись від хатньої
роботи. ВІВТОРОК. День в усіх відношеннях сприятливий, легкий.
Тому на цей день відкладали всі важливі справи: «Вівторок — початків сорок».
1 сівбу, і жнива, і возовицю радили починати у вівторок. «У вівторок весь
світ заснувався», — казали люди й добавляли: «Вівторок всьому дасть толок».
Нову хату намагалися закласти обов'язково у вівторок. Але цього дня
побоювалися саджати квочку. СЕРЕДА. День, коли постились протягом року, за
виключенням загальниць. «Хто поститься, тому середа допоможе йти в царство
небесне». Одні вважали цей день легким для роботи, «бо Бог у середу сотворив
сонце, місяць, зорі», інші — навпаки — невдатним. Середу уявляли в образі
худорлявої високої жінки яка ввечері проти середи заглядає по вікнах і карає
тих молодиць, які шиють, ріжуть полотно на нову сорочку. В середу не
розчісували й волосся, «бо коси не ростимуть», не купались, не пряли, не
садили городину. Відзначали кілька особливих серед з якими пов'язували певні
обряди, повір'я. Жилава середа — на першому тижні Великого посту: вживали
лише хрін з буряковим квасом. Середохресна середа — на четвертому тижні
Великого посту: опівночі з середи на четвер піст переломлюється, можна почути
тріск. Хрестопоклонна середа — на п'ятому тижні Великого посту: набожні
люди йшли до церкви «сорок поклонів бити», аби Бог простив усі гріхи. Чорна
середа — на останньому тижні Великого посту: не веселились, остерігались
навіть голосно розмовляти. Права середа — перша середа після Пасхи: Мати
Божа, рятуючи Божого Сина, перепливла в цей день через Йордан, а тому
годилося скупатись біля річки або хоча б промити очі, щоб не боліли. Суха
середа — перша після Трійці: рідко випадають опади. Є чимало прислів'їв про
середу: «Гарні ви гості, та в середу трапились», «Скривився, як середа на
п'ятницю» та інші. ЧЕТВЕР. Його вважали легким, удатним днем. Все посаджене
в четвер буде підійматись і рости, бо саме в цей день Бог створив планету і
землю. Найсприятливіший день садити квочку, вирушати в далеку дорогу. Існує
чимало прикмет, звичаїв, пов'язаних з Чистим четвергом. Він буває на
Страсному тижні, напередодні Пасхи. Докладніше можна прочитати про це в
розділі «Христос Воскрес!». П'ЯТНИЦЯ. Раніше серед українців, як і в інших християнських
народів, існував культ цього дня, пов'язаний з тим, що саме в п'ятницю іудеї
розіп'яли на хресті Спасителя. П'ятниця в народній уяві ототожнювалась із
святою Параскевою П'ятницею, пам'ять про яку православна церква відзначає
щорічно 10 листопада. У цей день дотримувалися суворого посту протягом усього
року (за винятком загальниць), а особливо 12 п'ятниць напередодні великих
річних свят. У п'ятницю не можна прясти, прати й золити білизну, трусити
сажу, пекти хліб, робити квашу, чесатися. Записано багато розповідей про те,
як бачили Святу п'ятінку з попеченим, подряпаним, поколотим тілом. То,
казали, як печуть люди хліб у п'ятницю, то в неї й вискакують пухирі, а
прядуть — її тіло сколюють... Ще говорили, що вона приходила до молодиць, які
щось робили у п'ятницю, просила, щоб покаялись, а коли це не допомагало —
насилала хвороби, нещастя, пропасницю. Однак цей день вважали легким на
початок чоловічої роботи: орати, сіяти жито. СУБОТА. Це останній робочий день тижня, переддень
неділі. Тому й казали: «Субота — не робота: помаж і спати ляж!». Отож розпочинати якусь важливу роботу в цей
день не наважувались. Щоправда, у суботу можна почати будувати нову хату або
жнива. В суботу раніше працювали лише до обіду, бо ввечері поспішали до
церкви на вечірню службу. На суботи не призначались весілля, адже це
поминальні дні, коли годилось поминати померлих. У листопаді на
Передпохвальну, Хомину, Дмитрову та Михайлову суботи влаштовували домашні
обіди, куди запрошували сусідів, убогих людей. НЕДІЛЯ. Останній день тижня, коли годилось відпочивати,
молитися Богу. Абсолютно неприпустимим було працювати в неділю. Лише зранку
молодиця підмітала, «щоб впустити до хати Святу неділеньку». На людей, які
працювали в неділю, дивились як на великих грішників, яких Бог покарає ще на
цьому світі нещастями, хворобами, каліцтвом, негараздами в сім'ї. Але саме в
неділю найчастіше влаштовували толоку, де не лише працювали, а й веселились. Свята
неділенька уявлялась нашим предкам в образі молодої гарної жінки, яка могла
суворо покарати тих, хто працював у суботу після обіду або в неділю. Інколи
вона жалілась людям, що вони її спекли, зжарили, посікли, з'їли, бо обідали в
неділю до закінчення церковної відправи. |
|
|||||
|
|
|||||